Het leven gaat over de keuzes die je maakt - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jenn Ru - WaarBenJij.nu Het leven gaat over de keuzes die je maakt - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jenn Ru - WaarBenJij.nu

Het leven gaat over de keuzes die je maakt

Blijf op de hoogte en volg Jenn

05 December 2015 | Thailand, Krabi

Inspiratie: een beetje van Jenn en een beetje van..
Film: Unconditional
Muziek: Piano album ‘time to relax’ op Spotify

No storm can take the sun away. The sun is always shining. You just need to take a walk on the clouds – Quote uit de film: Unconditional. Ik leef een droom, mijn droom. Dat realiseerde ik me na het zien van deze bijzondere en inspirerende film vandaag. De film gaat over onrechtvaardigheid en gerechtigheid, leerprocessen en onvoorwaardelijk steunen. Het heeft me vooral aan het denken gezet over de toekomst waar een persoon voor kiest en wat voor bijdrage hij wilt leveren aan de wereld. Want in mijn ogen bestaat er geen toeval; wat er op je pad komt is het gevolg van de keuzes die je maakt.

Ga om te beginnen eens doen wat je altijd al hebt willen doen. Dat hoeft niet iets groots te zijn; het is maar net waar jouw grenzen liggen. Misschien heb je altijd al je eigen groentetuin willen hebben? Nou, hou op met excuses te verzinnen en pak die hark! Eén van mijn harken bestaat bijvoorbeeld uit een wetsuit, een duikbril en een zuurstoftank. Afgelopen week was ik een paar dagen op vakantie naar Koh Lanta, een eiland in Thailand. Daar heb ik een ‘deep dive course’ gedaan, waarmee ik dieper (tot 40 meter) mag duiken en wat onderdeel is van een gevorderden brevet. Al van kinds af aan wilde ik duiken vanwege de diep blauwe kleur van de zee, de oneindige mogelijkheden en verhalen die zich kilometers van je vandaan afspelen. Er is zoveel om intens te kunnen ervaren, als je er maar voor open staat. Voor mij is dat dus onder andere wanneer ik meters onder de wateroppervlakte ben en ik het gevoel heb te kunnen vliegen, terwijl het frisse water langs mijn lichaam glijdt en kleurige visjes zich afvragen wat ik kom doen. Die gaan overigens even later gewoon verder met hun dagelijkse bezigheden wanneer ze merken dat ik in vrede kom. En zelfs dat ene visje heeft een verhaal. Het is maar net of je er voor open staat om verhalen toe te laten in je leven. En nee, ik ben geen vis fluisteraar, maar ik bedoel te zeggen: ben je bereid je eigen verhaal te schrijven en je intuïtie te volgen?

Daarbij zou je jezelf kunnen afvragen of de mensen in jouw leven bijdragen aan het vuur wat jouw passie aanwakkert. Ik krijg er persoonlijk enorm stijve schouders van als ik het gevoel heb me te moeten bewijzen. Resultaat: mijn aantal ‘Facebook-vrienden’ is afgelopen maand gehalveerd. Deel foto’s, informatie, jouw LEVEN, met de mensen die het iets aan gaat en waarmee je het leuk vindt om wat te delen. Dan heb ik het nu over social media, maar dat kan net zo goed op je werk zijn, of bij het buurthuis, I don’t know. Zo heb ik ervoor gekozen om mezelf af te vragen wie mij een goed gevoel geeft. Mijn eigen, meest inspirerende persoon is heel dichtbij huis: mijn zus, Nicole. Ze stuurde me vandaag nog een berichtje over hoe bijzonder een levensverhaal kan zijn: "alsof er, als je diepe dalen hebt gekend, meer momenten van groot geluk in het verschiet liggen". Daarna schreef ze over dierbaren en dat er niets is wat ze niet voor mij zou doen – ookal is het een lijk verstoppen nadat ik iemand heb vermoord. Haha. Maar zonder gekkigheid, op de bovenstaande momenten voelt alles ineens losser en soepeler. Wie had het over vliegen? Het kan zo simpel zijn, als je er maar even over nadenkt. Just take a walk on the clouds!

Langzaam maar zeker krijg ik dus steeds meer inzichten in wat ik wil, wat ik kan, belangrijk vind, waar ik van hou en waar ik liever afstand van neem. En toen ik ervoor koos om het negatieve achter me te laten, leek dat ineens niet meer zo groot. Het leek te vervagen en kleiner te worden. Nog belangrijker, al het positieve werd groter en helder. En wat ik nu het liefste wil? Een verschil maken en onvoorwaardelijk steun bieden. Wellicht in dierenwelzijn, waar ik me al langer voor in zet, wellicht op een andere manier. Want wat de toekomst gaat brengen? Ha, als ik dat wist zou het wel heel saai worden. Je kiest je eigen pad, maar verhalen van anderen zullen altijd het jouwe blijven kruisen, dus er zullen altijd zijtakken ontstaan. Laat het gewoon gebeuren, maar neem bewuste keuzes terwijl je verder wandelt.

Mensen zeggen wel eens dat iets een verslaving kan worden wanneer je resultaten gaat zien. En dat klopt. De nieuwe ervaringen hebben een veel grotere uitwerking dan puur een avontuurlijk gevoel. Ik heb geleerd wat ik belangrijk vind en wat ik voor anderen wil en kan betekenen. Oh ja, ongetwijfeld zijn er nu mensen die denken: lekker zweverig. En misschien is dat ook wel zo. Letterlijk. Zoals ik al zei, ik leef in een droom. Een wereld waarin alles mogelijk is; ik kan letterlijk alle kanten op met mijn leven. En het mooie is dat ik daar zelf voor heb gekozen. Ik heb ervoor gekozen om mijn droom te leven en geef mijzelf hier de ruimte voor. En iedereen kan dat. Ook jij, die net nog dacht dat dit zweverig gebabbel is, want het leven gaat over de keuzes die je maakt.

Fijne feestdagen. En oja, vergeet niet de film ‘Unconditional’ te kijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Krabi

Jenn

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 8739

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 01 Augustus 2016

Werken met paarden bij Mark Rodney in Australië

01 Juli 2015 - 02 Februari 2016

Reisleiding in Maleisie

31 Januari 2013 - 25 Juni 2013

Stage Kuching, Maleisie

Landen bezocht: